Friday, September 24, 2010

Mitte enam Austraaliast.

... kirjutan sellest, mis nyydseks la"himinevik. Okei, Kuala Lumpur :

Veetsin Malaisia pealinnas na"dalakese - nimelt oli see mul emaga kokkusaamispunkt - enam, kui kaks aastat viimasest korras mo"o"das. Ning erinevatel p6hjustel kujunes too na"dal ysna passiivseks.

Malaisia on siis pa"ris rikas riik aasias oma nafta ja tina ja kes-teab-mille-veel varude poolest. Singapur vist on ainult Malaisiast nn "ees". Populatsiooniks iagatahes 28 miljonit. Ilm kuum ja niiske. Totaalne 6hupuudus - hakka v6i balloonis 6hku myyma (nagu keegi paar aastat tagasi kas Jaapanis v6i Hiinas tegi).

Kuigi Kuala Lumpur oli minu esimene reaalne "aasia' kogemus, polnud see sugugi nii "shokeeriv/yllatav" peale Austraaliat. Turiste just ei na"inud, kuid inglise keelega oli nt KL'is lihtne hakkama saada (ja mitte ainult seal). Linn iseenesest miskit yli-erilist pole (nt pea kaks korda suurem, kuid mitmeid kordi enam p6nevamat Melbourne KL'iga v6rrelda pole m6tet).
Sai ka"idud m6nes "turistikohas"-tehtud veidi seda ja teist. Nagu na"iteks on KL'is k6va atraktsioon naftamagnaadi Petronas (v6i mis iganes see nimi oligi) enam kui 400m kaksiktornid, kus poole maa peale oli v6imalik tasuta "piletitega" saada. Nn pileteid oli piiratud koguses iga pa"ev jne, kuid et piletit saada on parem siiski pa"ris vara kohale j6uda.
Vaade iseenesest just ahhetama ei pannud ning ja"ttis ysna emotsioonitu "kogemuse" mulle.
Linna va"limusest vaatamata on seal ringi jalutamine/liikumine kyll va"ga lihtne. Vaatamata kuumusele on igal ta"naval nn mahlaputkad kus saad pisikese raha eest (minu senise elu parimat) mahla ja mida iganes veel. Joo, palju jaksad.
Transport on odav " takso on odav, yhistransport aga odavamgi ja mugavusaste ka just paha pole. Kahtlemata parem, kui Eestis (aga seda arusaadavatel p6hjustel). Nt Monorail, mis kuskil 2,5 kohaliku Ringgiti eest tunnise jalavaeva 15 minutile va"hendas. See oli siis rong, mis s6itis "kolmandal-neljandal korrusel" - 6hus oleval raudteel. pa"ris asjalik ja turvaline ylevaade linnale ja linnas olevale k6ikv6imalikule transpordisysteemile. Karta on, et eurooplasel on siin autoga s6imitne m6ttetu ettev6tmine. Elluja"a"miseks tuleb just reeglistest kinnihoidmise asemel neist/systeemist "aru saada" Motikas on KL'is (ja mitte ainult!) populaarseim liiklusvahend, millega v6id kruiisida ka vastassuunas ning k6nniteel. Autosid linnas karta ei tasu, aga motikaid kyll. Liikluse surmatoll oli vist paarsada surnut kahe na"dala jooksul vms.

Kuala Lumpuris toimuva Moto GP fa"nnamine ja"a"b kohe silma - 6htusel ajal on iga valgusfoori taga paarkymmend motikat, kes siis "esireas" rohelise tule saabumisel m66tu v6tma hakkavad.
Yhte jalgratturit na"gin ka.
Tennise GP on ka vist neil pa"evil seal, kus esikymme on ilusti a"ra ensindatud. F1'st ra'a"kimata.

Aga jah, yhistransport - eeska"tt rong - on odav ja piisavalt adekvaatne. Too "pikem" rongis6it, mille ette v6tsime polnud just kyll teab-mis elamus - rongid olid vanad ja graafik oli ma"rks ateistsugusem, kui piletit ostes ootamisime, kuid kohale j6udsime! Linnasisene rongitransport on see-eest va"ga kaasaegne. V6i euroopas va"hemal seda ei na"e.

Teisipa"eval la"ksid minu ja mu ema teed lahku - tema lendas koju ning mina v6tsin rongi Taimaale. Et Bangkok'i kohale j6uda, o"o"bisin kaks o"o"d rongis, magamisvagunis. Malaisiapoolne rong mis mind Hat Yai'sse viis, oli ta"itsa tasemel ning hind odav - 60 ringgitit (ehk siis umbes 20AUD aka 200krooni?) - suitsetamine, nagu aasias yldse - on v6imalik enamus kohtades, kui teisiti o"eldud pole. Mitte just kyll jah supermarketis, rongikupees, liftis ega restoranis, kuid vabam on see kindlasti.
Nt rongiski sai suitsupausi teha rongi uste juures - lihtsalt teed ukse lahti. Millal iganes - kasv6i s6idu ajal. Niiet yks selle rongireisi romantilisemaid elamusi oligi o"o" enne Bangkok'i j6udmist pa"ikeseloojangu ajal rongitrepil s6idu ajal suitsu kimudes ning ka"sipuust kramplikult kinni hoides. Sellist elamust enamus kohtades ei saa! :)

Tai raudtee on kyll klass madalam, nagu ka rong oli. Vist isegi Eesti raudtee on paremas seisukorras. T6si kyll, pealinna j6udes la"ks veidi vaiksemaks-rahulikumaks, muidu peale Malaisia-Tai piiri oli kyll selline "to"o"hoos sepakoda", et ise ka ei uskunud. V6ttis mitmeid tunde, et la"rmiga harjuda , kuid l6puks sai siiski o"o" yle elatud.

Niiet Malaisiat ei na"inud, kyll aga Kuala Lumpurit. Yks pealinnava"line elamus oli ka, kuid see pole paraku mainimisva"a'art.

PS - elu on ODAV. Austraalia rahaga v6rreldes. Muidu ysna Eesti hinnaklass vist (k6vasti yldistedes).

Krt, pole eriti aegagi tegelikult isegi tais ringi vaadata, kuid siia ja"a"n veel na"dalavahetuseks ja siis...

No comments: